Open brief aan alle opdrachtgevers in de creatieve sector

Open brief aan alle opdrachtgevers in de creatieve sector

dinsdag 02 maart 2021

Met een open brief willen ACC en de Event Confederation de opdrachtgevers in de creatieve sector vragen om de facturen van hun event agencies op tijd te betalen. De brief wordt vanaf nu meegestuurd met elke factuur. Elke onbetaalde factuur staat immers voor een lange ketting van hardwerkende mensen: strategen, projectmanagers, creatieve teams, producers, technici en toeleveranciers.

Covid-19 hakt er nu al een jaar lang zwaar in bij iedereen en de onzekerheid over de toekomst houdt nog steeds aan.

Maar tegelijkertijd zijn we getuige van een ongezien aanpassingsvermogen in de creatieve sector, met een boost aan innovatie, een digitale inhaalbeweging en een enorme golf van flexibiliteit en solidariteit.

De bureaus zetten alles in het werk om creatieve oplossingen te bieden en zodoende hun klanten te helpen in hun transformatieproces tijdens deze crisis.

Maar dat alles zet de bureaus onder zeer zware druk: niet alleen het op afstand managen van hun talenten is een bijkomende moeilijkheid; ook het investeren in nieuwe technologieën en alternatieve communicatievormen vergt veel middelen.

Tegelijkertijd merken we dat nogal wat opdrachtgevers de betaling van openstaande facturen uitstellen omwille van de onzekere tijden. Waardoor hardwerkende bureaus in cashflowproblemen dreigen te komen. En met hen de vele toeleveranciers waar zij beroep op doen en die vaak onder nog meer financiële druk staan.

Vandaar deze gezamenlijke oproep van ACC en Event Confederation, met de steun van UBA:

Elke onbetaalde factuur staat voor een team van hardwerkende mensen; strategen, projectmanagers, creatieve teams, producers, technici en toeleveranciers, die al hun talent inzetten om uw bedrijf te doen schitteren.

Volgens de EU Late Payment Directive, mogen KMO’s €40 administratieve kosten en 8% intrest aanrekenen per laattijdig betaalde factuur. Maar een onderzoek van de Europese Commissie toont aan dat de meeste bedrijven hiervan afzien om de relaties met hun klanten niet te beschadigen.

Mogen wij u daarom vragen uw facturen binnen de afgesproken termijn en liefst binnen 30 dagen te betalen en zodoende de creatieve bureaus en hun toeleveranciers de broodnodige zuurstof te geven, die hen in staat stelt zich keihard voor u in te zetten?

Bedankt voor uw begrip en veel moed de komende maanden!

Johan Vandepoel, CEO Association Communication Companies

Vinciane Morel, Voorzitter Event Confederation

---

Wil jij deze Open Brief ook bij je facturen voegen? Je kan hem hier downloaden.

Met dank aan Ogilvy Roemenië voor het creatieve concept en Ogilvy Social.Lab Brussels voor de aanpassing.

Ander nieuws

image
WICREATIONS wint de TPi Green Award

27 maart, 2024

WICREATIONS won de Green Award op het jaarlijkse industriefeest van TPi, he...
image
Veiligheid van springkastelen en andere opblaasbare structuren

27 maart, 2024

Er worden meer en meer events georganiseerd waarbij opblaasbare structuren ...
image
Het Federal Learning Account

26 maart, 2024

Op 1 april 2024 wordt de Federal Learning Account (FLA) ingevoerd, een onli...
image
Geen plek voor pesten, intimidatie of discriminatie: 10 principes voor een veilige en inclusieve werkomgeving

21 maart, 2024

21 maart staat wereldwijd in het teken van verdraagzaamheid en de strijd te...
image
Opleiding BA4+BA5-Elektrische risico’s voor Event Suppliers: LAST CALL!

20 maart, 2024

Wil je nog graag je attest BA4+BA5 halen om veilig te kunnen werken in de b...
image
Nieuwe CAO rond versoepeling arbeidsduur voor PC 126 getekend

18 maart, 2024

Dat er een nieuwe CAO voor PC126 aan kwam wisten we al. Daarin wordt een ve...
image
Grondlegger van cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

18 maart, 2024

Frans Bevers, de grondlegger van het alomgekende cateringbedrijf Bevers & B...
image
Event Confederation Academy: een schat aan informatie voor en over de eventsector

17 maart, 2024

Eén van de doelstellingen van de Event Confederation is het voorzien van k...