Maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de eventsector: goed voor de planeet en goed voor je bedrijf!

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn dezer dagen meer dan gewoon maar modewoorden of tijdelijke hypes. De klimaatverandering, de stikstofproblematiek, de zomerse waterschaarste drukken ons met de neus op de feiten: we moeten het de komende jaren anders doen.

Ook jij kan als ondernemer of als freelancer  je steentje bijdragen. Samen met de Vlaamse overheid en OVAM zijn al stappen gezet, met bijvoorbeeld herbruikbare bekers en gescheiden afvalophaling op evenementen, en ook de omschakeling naar LED was een voltreffer, maar maatschappelijk verantwoord ondernemen is meer dan enkel de ecologische voetafdruk van festivals naar beneden halen. Zelfs als kleine eventleverancier of freelancer kan je stappen nemen naar duurzaam ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van digitale facturen in plaats van op papier, het plaatsen van een waterfonteintje en herbruikbare drinkbussen, carpoolen voor personeel of kiezen voor fairtrade koffie. De mogelijkheden zijn legio.

Veel eventbedrijven zien dit nog steeds als een extra kostenpost, maar duurzaam ondernemen is niet alleen goed voor de planeet, het biedt ook voordelen voor je bedrijf:

Je krijgt er een sterkere concurrentiepositie door

De vraag van klanten, overheden en investeerders naar duurzame producten en diensten stijgt. Door actief te werken aan duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen, blijf je je concurrenten voor.  Het percentage consumenten dat let op duurzaamheid bij de aankoop van een product is ongeveer 50% en dit aantal stijgt elk jaar.

Je kan kosten besparen

Duurzaam ondernemen, ook in de eventsector, levert bedrijven financiële voordelen op, bijvoorbeeld door innovaties, energiebesparing en een hogere productiviteit. Denk maar aan de overheidssubidies bij aankoop van een elektrische fiets of andere stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden bijvoorbeeld.

Je bevestigt je goede reputatie

Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, stralen zowel intern als extern verantwoordelijkheid uit. Meteen één van de redenen waarom klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrenten.

Je verhoogt de betrokkenheid van je stakeholders

Klanten, medewerkers, financiers en leveranciers voelen zich sneller betrokken bij een bedrijf dat duurzaam werkt en zijn gemotiveerder. Door als organisatie MVO en duurzaameid op de agenda te zetten, trek je mensen aan met de juiste mindset. Dat zorgt meteen ook voor een hogere productiviteit.

Je hoeft er niet alleen aan te beginnen! Duurzaamheid is niet van de ene op de andere dag geïntroduceerd. Begin bij kleine veranderingen en bouw zo langzaam verder, samen met collega’s.

Binnen onze Werkgroep MVO en duurzaamheid  willen we bekijken welke maatregelen – groot én klein – er binnen onze sector mogelijk zijn zodat wij als sector ook onze verantwoordelijkheid hierin kunnen opnemen. Samen willen we werken aan duurzame evenementen!

Wil je hier graag aan meewerken en nadenken over welke stappen de eventsector kan zetten om evenementen zo duurzaam mogelijk te organiseren? Neem dan contact op met Tia Broodcoorens via tia@b-esa.be.  Je hoeft nog geen ervaring te hebben. Interesse om mee te denken over duurzame evenementen is voldoende.

Photo by Globelet Reusable on Unsplash