Elektronisch kunnen betalen is vanaf vandaag verplicht

De overgang naar het digitale tijdperk is finaal ingezet: vanaf vandaag moeten alle Belgische ondernemingen, ongeacht hoe groot ze zijn, hun klanten minstens één optie aanbieden om elektronisch te betalen.

De nieuwe regeling is vanaf 1 juli 2022 van toepassing op elke zelfstandige, vzw, vennootschap, bedrijf of stichting in België die economische activiteiten verricht. Dat geldt ook voor culturele instellingen, festivals, beurzen, zomerbars en andere events. Het betreft wel enkel regelmatige activiteiten, eenmalige ad hoc dingen zoals de wafelverkoop van de scouts of een ophaling voor het goede doel tijdens een event vallen niet onder de nieuwe regeling. En de klant moet ook fysiek aanwezig zijn om te betalen.

De regeling betreft enkel betalingen in EUR. Maaltijdcheques, consumptiecheques, ecocheques, cryptomunten of virtuele munten tellen niet als elektronisch betaalmiddel. Natuurlijk kan cash ook nog, maar je klanten moeten wel zelf kunnen kiezen of ze cash willen betalen of elektronisch. Hierbij geldt uiteraard nog altijd de regel dat betalingen van meer dan 3.000 EUR sowieso niet cash betaald mogen worden …

Welke manier van elektronisch betalen je aanbiedt maakt niet uit. Je bent volledig vrij om te kiezen met welk systeem je wil werken: een betaalterminal, QR-code, overschrijving, Paypal, Payconiq, Bancontact, of een cashless betaalsysteem voor events … Welk systeem je ook kiest, je mag de kosten hiervoor niet doorrekenen aan je klanten.

Meer info over de nieuwe regel vind je op: https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/prijsbeleid/betalingen/verplichting-om-een

Photo by Ivan Samkov: https://www.pexels.com/photo/a-person-paying-using-a-smartphone-7621140/